Reisweetjes van Yvonne

Reisweetjes Yvonne

Hoi, ik ben Yvonne het gezicht en brein achter dit leuke online reismagazine. Dat ik (wij) dol zijn op reizen, is denk ik overbodig om te vertellen. Dat is ook wat je op iedere reisblog leest. Daarom heb ik een aantal leuke reisweetjes over mij voor je op een rijtje gezet. Zo kun je mij nog iets beter leren kennen.

Reisweetje 1: Wat was mijn eerste buitenland vakantie?

Mijn aller eerste buitenland vakantie was naar Kroatië (Joegoslavië). Ik was 8 jaar en we gingen met de bus. We zaten met 10 mensen in de bus en op de heenreis lag ik languit op de achterbank te slapen. Wat een onwijs mooi land en wat een gave vakantie was dit. Jaren later ben ik met mijn oudste twee kinderen terug geweest naar hetzelfde vakantiepark, zij waren toen 3 jaar en 1 jaar.

Weetje 2: Ik in heel veel landen al geweest ben

  • Albanië
  • België
  • Bulgarije
  • Denemarken
  • Duitsland
  • Engeland
  • Frankrijk
  • Griekenland (Rhodos en Kreta)
  • Italië (Venetië)
  • Kroatië
  • Luxemburg
  • Malta
  • Marokko
  • Noorwegen
  • Portugal
  • Spanje
  • Spaanse eilanden (Mallorca, Fuerteventura, Gran Canaria)
  • Tsjechië
  • Tunesië
  • Turkije (Kemer, Marmaris, Bodrum, Side en Alanya)
  • Zweden

Reisweetje 3: Dat ik stiekem een beetje verliefd geworden ben …

Ruim 20 jaar geleden ging ik voor het eerst naar Turkije. Het landschap maakte meteen indruk op mij: ruig, afwisselend en prachtig. Toch bleef er ook iets hangen dat minder positief was. Vooral in de winkels ervaarde ik de mensen als opdringerig, wat mijn eerste indruk een beetje vertroebelde.

Een jaar later ging ik opnieuw naar Turkije, maar helaas had ik toen dezelfde ervaring. Dat was voor mij de reden om het land jarenlang links te laten liggen.

Pas in de zomer van 2022 besloot ik terug te gaan, dit keer samen met mijn drie pubers. En eerlijk? Daar begon het weer te kriebelen. De natuur was nog steeds even mooi als ik me herinnerde, maar wat me vooral opviel was hoe vriendelijk en relaxed de mensen waren. Helemaal niet opdringerig, terwijl ik me juist op het ergste had voorbereid.

Wel merkte ik dat het echt uitmaakt waar je in Turkije bent. In de omgeving van Alanya ervaar ik de sfeer in winkels nog steeds als minder prettig: opdringerig en soms zelfs wat onbeschoft. In Kemer en Marmaris daarentegen hebben we daar totaal geen last van gehad.

In 2022 brachten we een week door in Marmaris , en dat was echt een fantastische ervaring. Die vakantie heeft mij opnieuw verliefd gemaakt op Turkije. In de voorjaarsvakantie van 2023 ging ik samen met één van mijn zoons naar Kemer . En eigenlijk wist ik het daar al na twee dagen zeker: dit land heeft mijn hart opnieuw veroverd.

In de zomer van 2024 gingen we nog een week naar Alanya. Helaas bevestigde dat opnieuw mijn oude gevoel. Net als 20 jaar geleden viel het mij tegen. Eén ding weet ik nu zeker: voor mij geen Alanya en omgeving meer.

De natuur in Turkije is echt prachtig! Ik heb al veel watervallen hier gezien. Dit is wel echt de mooiste van allemaal! Sapadere Canyon watervallen Turkije

Spanje

Reisweetje 4: Mijn eerste vliegreis was naar Mallorca

Mijn eerste vliegreis wat weet ik dat nog goed en wat vond ik het spannend! Ik was 11 en we gingen naar Mallorca.

Extra vakantieweetje: Dat ik groen haar had

Ik had mijn haar geblondeerd en op Mallorca kleurde mijn haar groen. Ik schrok er onwijs van. Het komt omdat we in de zee zwommen en van de zee weer in het zwembad (chloor). Door deze combinatie zout, zon en chloor kleurde mijn haar groen. Na een paar goede wasbeurten, was het weer helemaal weg.

Reisweetje 5: In Zweden dronk ik water rechtstreeks uit een waterval

Inmiddels heb ik aardig wat reiservaring en weet ik hoe belangrijk het is om voldoende water mee te nemen wanneer je de natuur in trekt. Toch ging het tijdens een wandeling in Zweden een beetje mis.

Tijdens onze tocht naar de indrukwekkende Njupeskär waterval., gelegen in het nationaal park Fulufjället, had ik de afstand en inspanning onderschat. Voor je de waterval bereikt, ben je namelijk best een tijd onderweg.

Die dag was het bovendien uitzonderlijk warm (de hele week was het daar bloedheet). We hadden wel drinken meegenomen, maar al snel bleek dat dit niet genoeg was. Tegen de tijd dat we bij de waterval aankwamen, hadden we enorme dorst.

Daar stonden we dan, midden in de natuur, met het geluid van het vallende water op de achtergrond. Zonder veel twijfel besloten we het water van de waterval te drinken. En eerlijk? Het was misschien wel het lekkerste water dat ik ooit heb gedronken. IJskoud, puur en verfrissend, precies wat we op dat moment nodig hadden.

Reisweetje 6: Deze landen/bestemmingen staan zeker nog op mijn bucketlist

Eigenlijk lijkt alles mij super tof en zou alles wel op mijn bucketlist thuis horen. Maar Madagaskar en IJsland staan wel heel hoog op mijn lijstje.

  • Madagaskar
  • Gambia
  • Maleisië (ga ik deze zomer naar toe)
  • Borneo (gaan we ook heen tijdens onze reis naar Maleisië)
  • Tanzania
  • Bali
  • Tailand
  • Barcelona (twee keer geboekt, maar ook twee keer is het geannuleerd. Eerste keer door corona, tweede keer waren er te weinig mensen).
  • Schotland
  • Noord Engeland, om daar de papegaaiduikers te mogen zien.
  • Amerika (meerder plekken, uiteraard ook New York)
  • Zwitserland
  • Slovenie
  • Kroatië (daar willen we heel graag nog een keer de natuurgebieden bekijken)
  • Japan
  • Polen
  • Eigenlijk alles lijkt mij mooi en bijzonder om te ontdekken.

We willen kijken om in 2027 een Europa rondreis te maken, van een paar weken. Dan gaan we sowieso naar Kroatie, naar het natuurgebied en terug via Italië, daar willen mijn zoons super graag heen (voor het eten).

Reisweetje 7: Ik word erg verdrietig van dierenleed in welke vorm dan ook

Tijdens onze vakanties zien we het helaas nog erg vaak. Dierenleed. Soms lijkt het heel onschuldig, maar voor het dier is het echt leed!

Op de foto met wilde dieren. Dit is een veel voorkomende vorm van leed voor de dieren. Een wild dier gaat niet zomaar stil zitten en vind mensen helemaal niet leuk. Dus waarom gaat die papegaai, die (baby) krokodil, aap, hagedis of … wel stil zitten voor de foto? Heb je die krokodil wel eens goed bekeken? Die bek is met doorzichtig plakband dicht getapet. De aap en waarschijnlijk de andere dieren ook, zitten onder de drugs. En dat allemaal om jou die ene “Leuke” vakantie foto te geven.

Of wat dacht je van kameelrijden. Voor veel mensen een bijzondere ervaring, maar voor de dieren is het vaak een ander verhaal. Urenlang staan ze in de brandende zon te wachten, krijgen weinig water en moeten continu mensen dragen.

En dit zijn nog maar een paar voorbeelden. Hoe meer je erop let, hoe vaker je het ziet.

Daarom maak ik bewust andere keuzes tijdens het reizen. Geen foto’s met wilde dieren en geen activiteiten waarbij dieren worden gebruikt voor vermaak. Want hoe klein het ook lijkt, je maakt wel degelijk verschil.

Wil je hier meer over weten? In mijn artikel Dierenleed op vakantie deel ik nog veel meer voorbeelden en tips om bewuste keuzes te maken.

Vakantieweetje 8: De natuur… ik kan er echt geen genoeg van krijgen …

Het maakt eigenlijk niet uit waar ik ben, als ik maar buiten ben tussen het groen voel ik me meteen ontspannen en gelukkig.

Of het nu een boswandeling is in Nederland of een natuurgebied op vakantie, je vindt mij bijna altijd buiten. Nederland heeft ook zoveel mooie plekjes waar ik van kan genieten. De flora en fauna in Nederland mag er ook echt zijn, zo mooi. In het buitenland vind ik het ook altijd super spannend, wat kunnen we daar vinden? Zit er echt iets anders dan in Nederland?

Wat ik zelf het allerleukste vind, is op zoek gaan naar dieren. Tijdens een wandeling ben ik altijd aan het speuren. Van kleine insecten en reptielen tot vogels en zoogdieren, ik kan er echt enthousiast van worden als ik iets spot.

Voor mij maakt dat de natuur niet alleen mooi om naar te kijken, maar ook een beetje avontuurlijk. Je weet nooit wat je tegenkomt, en juist dat maakt het elke keer weer bijzonder.

konikpaarden in Midwolda

Op vakantie trek ik er het liefst op uit, het liefst de natuur in. Samen met mijn gezin gaan we dan vaak op zoek naar bijzondere dieren en worden we telkens weer verrast door wat we tegenkomen. In verschillende landen hebben we al hagedissen, gekko’s, kameleons, flamingo’s, land- én waterschildpadden, krabben, honden, vlinders, libellen en allerlei andere insecten gezien.

Wat ik het allerleukste vind, is om dieren in hun natuurlijke omgeving te zien. Hoe ze bewegen, spelen of soms even stil blijven staan, alsof ze poseren voor de camera. Het geeft me een gevoel van rust en verwondering, en ik geniet er enorm van om die momenten vast te leggen. Zo ontstaan de mooiste natuurfoto’s die voor mij blijvende herinneringen aan onze reizen zijn.

Hieronder deel ik een paar van mijn favoriete ontmoetingen in het wild – momenten die me telkens weer laten glimlachen als ik de foto’s terugzie.

Maar niet alleen de dieren trekken mijn aandacht, ik ben ook dol op het vastleggen van de natuur zelf. Van kabbelende beekjes en imposante watervallen tot uitgestrekte bossen, kleurrijke bloemen en het spel van licht op water, ik kan er uren naar kijken én fotograferen.

Er is iets magisch aan het moment waarop zonlicht door de bomen valt, of wanneer een waterval krachtig neerstort en het water alle kanten op spettert. Het zijn juist deze kleine en grote natuurwonderen die mijn reizen extra bijzonder maken. Met mijn camera probeer ik die sfeer en schoonheid te vangen, zodat ik het later opnieuw kan beleven én kan delen met anderen.

Hieronder een selectie van mijn favoriete natuurfoto’s, van stromend water tot rustige landschappen, allemaal plekken die me steeds weer laten verwonderen.

Reisweetje 9: Dat ik altijd afval als ik op vakantie ben

Klinkt als muziek in de oren, toch? Ik val altijd een paar kilo af wanneer ik op vakantie ben. En ja, ik weet ook wel waarom. Ik eet gewoon mijn drie maaltijden en snoep ik niet overdreven veel, maar het grootste verschil zit ‘m in de beweging.

Op vakantie ben ik altijd actief. Ik wil alles ontdekken en zie het liefst alles te voet. Lange wandelingen, kleine omweggetjes, overal even kijken… ik geniet ervan om dat lopend te doen. En dan is er nog zwemmen. Op vakantie ben ik altijd veel in het water te vinden. Zwemmen, snorkelen, dobberen of gewoon plonzen – het is heerlijk én een perfecte manier om in beweging te blijven.

Kortom: alleen al daarom zou ik veel vaker op vakantie moeten!

Reisweetje 10: Snorkelen is leuker dan ik dacht

Snorkelen? Dat vond ik vroeger nooit iets. Maar dat kwam vooral doordat ik er zelf niets van kon. Totdat we tijdens een bootexcursie in Turkije gingen snorkelen. Wat een ervaring! Het voelde alsof ik zelf onderdeel werd van een levend aquarium.

Het was even wennen, maar zodra ik doorhad hoe ik goed moest ademen met de snorkel, was het heerlijk. Bij iedere stop lag ik op mijn buik in het water, helemaal ontspannen, genietend van al het moois dat zich onder water afspeelde. Kleurige vissen, glinsterende koralen en het zachte ritme van de zee… ik was meteen verkocht.

Snorkelen is voor mij nu één van de mooiste manieren om de natuur van dichtbij te beleven.

Na deze vakantie heb ik een eigen snorkelset en een UV shirt gekocht (om verbranding tegen te gaan)

Weetje 11: Dat die ene rots net even te glad was en ik was nat ….

Dit was in februari, niet bepaald zwemweer… Maar dat ik gek ben op de natuur, is denk ik inmiddels wel duidelijk. Tijdens een bezoek aan een waterval besloot ik mijn schoenen en broek uit te trekken en met blote benen én jurk in het koude water te staan. Even afdrogen op een grote rots, lekker ontspannen… en toen kon ik het toch niet laten: een foto, nog een foto, en nog een.

Toen dacht ik: als ik even op die rots spring, heb ik het perfecte shot. Nou ja… de rots was net iets te hoog, mijn schoenen net iets te glad, en voor ik het wist stond ik tot mijn middel in het koude water. Gelukkig had mijn zoon dit niet gezien, dus keihard lachen bleef uit, maar hij moest mij wel even een handje helpen, om er weer uit te komen.

Daar zat ik dan, zeiknat op die rots. Een paar minuten bijkomen, schoenen uit, slippers aan en teruglopen. Gelukkig heb ik mijn slippers bijna altijd in mijn rugtas op vakantie. Broek uitwringen en drogen ging gelukkig vrij snel want de zon scheen. Gelukkig hoefden we de 5 kilometer terug niet op natte schoenen te doen, het was ongeveer 22 graden en helemaal niet koud. Tegen de tijd dat we weer op pad waren, waren mijn kleren alweer droog.

En wat had ik ervan geleerd? Precies… niets. Want een eindje verderop gingen we gewoon weer over de rotsen. Gelukkig liep het goed af en geen gekke dingen meer gebeurd.

Vakantieweetje 12: Ik maak onwijs veel foto’s

Ik maak echt mega veel foto’s tijdens een reis. Het is iets waar ik uren mee bezig kan zijn, vooral als het om dieren gaat. Dan ga ik rustig ergens zitten en wacht ik tot het dier zich weer laat zien. Denk bijvoorbeeld aan de hagedissen in Turkije, die tussen de rotsen opduiken en voorzichtig kijken of je alweer weg bent. Het is heerlijk om die momenten te vangen en ze later terug te zien.

Eigenlijk denk ik vaak al in beelden. In Praag bijvoorbeeld, rijden er overal trams. Dan wacht ik precies tot de tram op het juiste moment voorbij komt, zodat ik de foto kan maken die ik in mijn hoofd heb. Ieder z’n eigen gekheid, toch? Maar ik vind het geweldig om zo bezig te zijn en herinneringen vast te leggen.

Al deze foto’s deel ik natuurlijk ook graag met jullie. Wil je mijn reisbelevenissen en natuurfoto’s zien? Kijk dan eens op mijn Instagram en Pinterest, daar deel ik al mijn mooiste momenten, van dieren tot landschappen en bijzondere ontdekkingen onderweg.

Reisweetje 13: Ik altijd in ben voor een leuke stedentrip

Stedentrips zijn altijd een leuke manier om een stad beter te leren kennen. In Nederland ga ik meestal een dagje en in het buitenland vaak een lang weekend. Lekker shoppen, eten en cultuursnuiven. Dat is waar een stedentrip aan moet voldoen. In veel steden kun je ook genieten van de natuur, in een park of in een mooi natuurgebied. Amsterdam ben ik echt al heel vaak geweest, daar kom ik al van kleins af aan, mijn opa en oma woonden daar. Nu kom ik daar vaak voor leuke events voor mijn werk (mijn websites). In Parijs ben ik echt al heel erg vaak geweest inmiddels al 10 keer denk ik. Praag, Londen, Newcastle, Berlijn, Brussel, Antwerpen stuk voor stuk super leuke steden, met allemaal hun eigen charme. Antalya ben ik twee keer geweest en twee keer vond ik het onwijs tegenvallen.

Reisweetje 14: Mijn eerste keer in Parijs

De eerste keer dat ik daar heen ging was ik 16. Toen was ik met een vriendin en haar ouders mee op vakantie. Maar liefst drie weken verbleven we in Frankrijk. Twee weken bij het meer van Geneve aan de Franse kant op een camping en op de terug weg zijn we een weekend naar Parijs geweest. Wat een ervaring. Die winkels ik vergeet het nooit meer! De Disney winkel, daar heb ik nog een gave knuffel gekocht. Die staat nog steeds op mijn slaapkamer. De vele beauty winkels, bij eentje was zelfs een fonteintje voorin de winkel en hier kwam parfum uit, althans het water rook naar een heerlijke parfum. Al die luxe van de beauty winkels, het was alsof ik in een snoep winkeltje voor pubermeisjes stond. En dan had je nog die vele auto winkels, die waren echt mega. En daar stonden de meest luxe auto’s. Bij sommige kon jezelf van de glijbaan, een mega glijbaan. Je moest dan eerst heel veel trappen op! Helaas is dit hele massale en luxe er de laatste jaren niet meer.

Dat overweldigende gevoel van de eerste keer in Parijs, heb ik dan ook nooit weer ervaren. Toch blijf ik Parijs een prachtige stad vinden! De mooie gebouwen, de sfeer en de heerlijke verse stokbroden.

Reisweetjes Yvonne Bijkersma

Reisweetje 15: Ik ben nog nooit op wintersport geweest

Wintersport, ik heb er niets mee. Nou ja, dat kan ik natuurlijk helemaal niet zeggen, want ik heb het nog nooit gedaan. Laat ik het dan zo zeggen, het trekt mij totaal niet. Ik heb al niets met sneeuw en kou. Waarom zou ik het dan opzoeken? Daarnaast denk ik niet alleen dat ik niet kan skiën, ik weet zeker dat ik het niet kan. Ik ben wat dat aangaat sufferdje eerste klas. En omdat ik weet dat ik het niet kan, durf ik het ook niet. Die latten, ik ga meteen verkeerd. En dan die hoge berg af, ik durf dat echt niet. Mij maak je echt blij met een warme vakantie of een stedentrip. En maar goed ook, dat we allemaal iets anders leuk vinden of denken te vinden. Wil jij wel op skivakantie? Willemien heeft dan een aantal handige tips: Eerste skivakantie: Dit is wat je moet weten.

Reisweetje 16: Mijn middelste zoon, zijn eerste stapjes in Kroatië zette.

Het zat er al even aan te komen, zijn eerste stapjes! Tijdens een vakantie ik Kroatië, een dag na zijn eerste verjaardag was het dan zover. Meneer stond op en zette daar zijn eerste wankele stapjes. Ik zei steeds hij gaat voor zijn eerste verjaardag lopen. Toen was hij al eigenwijs, daarom precies een dag na zijn verjaardag denk ik.

En deze zelfde zoon, dacht mij even achterna te springen in het zwembad zonder zwemdiploma. We hadden net ontbeten en ik had onder mijn jurkje mijn bikini aan (heb ik op vakantie altijd), het was bloed heet al en ik merkte dat ik last kreeg van de warmte. Tijd voor een frisse duik dus. Ik zei tegen mijn ex (toen nog mijn man), neem jij de kids even mee en haal je dan een handdoek. Ik doe mijn jurkje uit en spring erin. Toen ik weer boven kwam, zag ik dat mijn kleine man, achter mij aan gesprongen was. Ik trok hem weer omhoog en hij lachte naar me. Hij zei toen: “ik kon niet meer zelf boven komen he”. Toen heb ik hem ook uitgelegd dat hij niet zonder zwembandjes er zomaar ik mag springen.

Reisweetje 17: Dat ik bijna op alle Waddeneilanden geweest ben

De Waddeneilanden hebben altijd een speciale plek in mijn hart gehad. Ik heb er bijna allemaal bezocht, en elk eiland heeft zijn eigen charme.

Schiermonnikoog heb ik twee keer een dag bezocht toen ben ik mee geweest op schoolreis met mijn zoons. Lekker rondfietsen op het eiland, in de middag lekker zwemmen. Een heerlijk eiland met veel mooie plekjes.

Texel ga ik regelmatig een dagje heen. Dan gaan we met de auto over en maken we er een leuke dag van.

Terschelling is echt een van de mooiste Waddeneilanden. Hier heb ik een weekje doorgebracht, wat een heerlijk eiland, lekker om te fietsen en de natuur te ontdekken.

Ameland ben ik vroeger regelmatig op vakantie geweest met mijn ouders. En in groep 8 zijn we hier op schoolkamp geweest.

Borkum, een van de Duitse Waddeneilanden, stond ook op mijn lijst en was een prachtige ervaring. Het is totaal anders dan de Nederlandse Waddeneilanden en tegelijkertijd ook weer verrassend vergelijkbaar. Ik ben er één dag geweest, maar eerlijk gezegd was dat wat kort – de laatste boot gaat al vroeg terug. Wil je meer weten? Lees dan zeker mijn artikel Wat te doen op Borkum?” met heel veel tips.

Vlieland, deze staat nog op mijn lijstje om te bezoeken.

Voor mij is het leuk om de verschillen te ontdekken: de stranden, de duinen, de natuur én natuurlijk de bijzondere dieren die elk eiland rijk is. Het maakt dat ik telkens weer terug wil.

Reisweetje 18: Dat ik graag het Pieterpad wil gaan lopen

Het Pieterpad… wat is het precies en waar gaat het allemaal langs? Hoe pakken mensen het aan: start je op locatie A en eindig je op locatie B? En hoe kom je dan weer terug? Dat zijn allemaal dingen die ik nog ga uitzoeken, en die ik later natuurlijk weer met jullie wil delen.

Binnenkort wil ik gewoon eens beginnen met de eerste etappes in het noorden. Dat kan ik makkelijk vanuit mijn huis in Groningen doen. Voor de andere etappes zie ik dan wel hoe het loopt, misschien met een overnachting onderweg, of gewoon per dagtocht.

Ik heb er in ieder geval heel veel zin in om dit avontuur te starten en stap voor stap te ontdekken wat het Pieterpad allemaal te bieden heeft!

Reisweetje 19: Ik altijd een kaarsje aansteek in de kerk

Als ik in een kerk ben, steek ik altijd een kaarsje aan voor mijn overleden dierbaren. Helaas komen er met de jaren steeds meer dierbaren bij.

Deze foto koester ik daarom extra. Hier steken mijn zoons in Parijs een kaarsje aan voor hun toen nog vrij recent overleden oma. Zo’n moment raakt me elke keer weer en herinnert aan de waarde van de mensen die we hebben gehad.

In de kerk in Parijs, Sacre-Coeur.

Reisweetje 20: Alles zien en ontdekken

Als we op reis zijn, willen we altijd zoveel mogelijk zien en doen. Alles in de wijde omgeving ontdekken en nieuwe plekjes leren kennen. Soms denk ik wel eens dat ik best voor langere tijd op één locatie of zelfs in een heel land zou willen verblijven.

Of misschien zelfs als gastvrouw werken. Op die manier leer je een plek pas echt goed kennen en kan ik andere vakantiegangers echt wegwijs maken. Dat gevoel van ontdekken en delen vind ik ontzettend leuk en geeft een extra dimensie aan reizen.

Reisweetje 21: Ik wil graag filmpjes leren maken

Steeds vaker merk ik dat ik naast foto’s maken ook heel erg graag filmpjes maak. Filmen alleen is niet voldoende. Ik moet ze ook nog eens goed maken en dat kan ik (nog) niet. Dit staat hoog op mij lijstje om te leren. Dan kan ik de leukste filmpjes maken om met jullie te delen.

Inmiddels is het al een beetje gelukt …

Reisweetje 22: Ben ik nu een durfal of juist helemaal niet?

In Albanië heb ik met de auto overal heen gereden, hebben we op afgelegen paden gelopen en ben ik de natuur overal gaan ontdekken. Op dat soort momenten durf ik echt alles. Maar zet me in een achtbaan en ik ben doodsbang. Ben ik nu een durfal of helemaal niet?

Aan de ene kant durf ik ontzettend veel, aan de andere kant ben ik soms een echte bangerik. Ik loop rustig langs afgronden op een berg en geniet van het uitzicht, maar een grote glijbaan kan me nog weken zenuwachtig maken.

Toch is het grappige: als ik eenmaal die stap heb gezet, kan ik er niet meer vanaf. Het geeft een enorme kick en een gevoel van overwinning. Misschien zit durf dus niet in het ontbreken van angst, maar in het overwinnen ervan. En dat maakt elke ervaring uiteindelijk dubbel zo bijzonder.

Op een sofa achter een speedboot, vind ik ook doodeng! Halverwege ben ik er dan ook afgegaan en in de boot gestapt, dat vind ik dan wel weer heel erg tof.

Reisweetje 23: Alle hoofdsteden van Europa, ik zou de graag allemaal bezoeken

Zoals je ziet heb ik er nog wel een aantal te gaan. In veel landen ben ik al wel geweest, maar de hoofdstad heb ik dan nog niet bezocht.

  • Amsterdam – Nederland
  • Berlijn – Duitsland
  • Brussel – België
  • Kopenhagen – Denemarken
  • Londen – Engeland
  • Parijs – Frankrijk
  • Praag – Tsjechië
  • Tirana – Albanië
  • Valletta – Malta

Deze hoofdsteden zou ik zeker nog willen bezoeken:

  • Oslo – Noorwegen
  • Stockholm – Zweden
  • Helsinki – Finland
  • Reykjavik – IJsland
  • Warschau – Polen
  • Lissabon – Portugal
  • Madrid – Spanje
  • Rome – Italië
  • Wenen – Oostenrijk
  • Boedapest – Hongarije
  • Dublin – Ierland
  • Ljubljana – Slovenië
  • Zagreb – Kroatië
  • Athene – Griekenland

Ik hoop dat jullie mij een beetje beter hebben leren kennen door deze leuk reisweetjes over mij. Wil je nog iets weten? Laat het gerust weten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *