Reisweetjes van Yvonne

Reisweetjes Yvonne

Hoi, ik ben Yvonne het gezicht en brein achter dit leuke online reismagazine. Dat ik (wij) dol zijn op reizen, is denk ik overbodig om te vertellen. Dat is ook wat je op iedere reisblog leest. Daarom heb ik een aantal leuke reisweetjes over mij voor je op een rijtje gezet. Zo kun je mij nog iets beter leren kennen.

Reisweetje 1: Wat was mijn eerste buitenland vakantie?

Mijn aller eerste buitenland vakantie was naar Kroatië (Joegoslavië). Ik was 8 jaar en we gingen met de bus. We zaten met 10 mensen in de bus en op de heenreis lag ik languit op de achterbank te slapen. Wat een onwijs mooi land en wat een gave vakantie was dit. Jaren later ben ik met mijn oudste twee kinderen terug geweest naar hetzelfde vakantiepark, zij waren toen 3 jaar en 1 jaar.

Weetje 2: Ik in heel veel landen al geweest ben

• Noorwegen
  • Portugal
  • Spanje
  • Spaanse eilanden (Mallorca, Fuerteventura, Gran Canaria)
  • Tsjechië
  • Tunesië
  • Turkije (Kemer, Marmaris, Bodum, Side en Alanya)
  • Zweden

Reisweetje 3: Dat ik stiekem een beetje verliefd geworden ben …

Ruim 20 jaar geleden ging ik voor het eerst naar Turkije. Ik vond het landschap meteen erg mooi. Echter vond ik de mensen vooral in de winkels erg opdringerig. Het jaar erop gingen we weer naar Turkije en weer had ik dezelfde ervaring. In de zomer van 2022 ging ik met mijn 3 pubers naar Turkije, En ik denk dat daar mijn kriebels een beetje begonnen zijn. De natuur en het land nog even mooi en de bevolking erg vriendelijk en totaal niet opdringerig. En ja, ik had mij op de ergste voorbereid. We hebben zo’n onwijs leuke week gehad in Marmaris. Toen ik in de voorjaarsvakantie van 2023 met een van mijn pubers een week terug ging naar Turkije (Kemer) wist ik het na twee dagen zeker, ik ben zwaar verliefd op de mooie land. Hier zou ik wel maanden willen blijven en ook wel een jaar, niet voor altijd.

Reisweetje 4: Mijn eerste vliegreis was naar Mallorca

Mijn eerste vliegreis wat weet ik dat nog goed en wat vond ik het spannend! Ik was 11 en we gingen naar Mallorca.

Extra vakantieweetje: Dat ik groen haar had

Ik had mijn haar geblondeerd en op Mallorca kleurde mijn haar groen. Ik schrok er onwijs van. Het komt omdat we in de zee zwommen en van de zee weer in het zwembad (chloor). Na een paar dagen was het weer helemaal weg.

Reisweetje 5: Mijn eerste buitenland vakantie was naar …

Mijn eerste vliegvakantie, was niet mijn eerste vakantie naar het buitenland. Toen ik 8 jaar was, ben ik met mijn ouders en zus met de bus naar Joegoslavië geweest. Joegoslavië bestaat al lang niet meer, het hoort nu bij Kroatië. Het was een onwijs mooie ervaring, waar ik warme herinneringen aan heb. Jaren later ben ik er nog weer met mijn twee oudste kinderen (die waren toen 1 en 3 jaar), terug geweest. Er was wel wat veranderd, maar nog steeds heel erg mooi. Een land waar ik zeker nog een keer naar toe wil.

Reisweetje 6: Deze landen/bestemmingen staan zeker nog op mijn bucketlist

Eigenlijk lijkt alles mij super tof en zou alles wel op mijn bucketlist thuis horen. Maar Madagaskar en IJsland staan wel heel hoog op mijn lijstje.

• Madagaskar
  • IJsland
  • Barcelona (twee keer geboekt, maar ook twee keer is het geannuleerd. Eerste keer door corona, tweede keer waren er te weinig mensen).
  • Schotland
  • Amerika (meerder plekken)
  • Zwitserland
  • Slovenie
  • Kroatië (daar willen we heel graag nog een keer de natuurgebieden bekijken)
  • Eigenlijk alles lijkt mij mooi en bijzonder om te ontdekken.

Reisweetje 7: Ik word erg verdrietig van dierenleed in welke vorm dan ook

Tijdens onze vakanties zien we het helaas nog erg vaak. Dierenleed. Soms lijkt het heel onschuldig, maar voor het dier is het echt leed!

Op de foto met wilde dieren. Dit is een veel voorkomende vorm van leed voor de dieren. Een wild dier gaat niet zomaar stil zitten en vind mensen helemaal niet leuk. Dus waarom gaat die papegaai, die (baby) krokodil, aap, hagedis of … wel stil zitten voor de foto? Heb je die krokodil wel eens goed bekeken? Die bek is met doorzichtig plakband dicht getapet. De aap en waarschijnlijk de andere dieren ook, zitten onder de drugs. En dat allemaal om jou die ene “Leuke” vakantie foto te geven.

Of kameel rijden ook zo leuk … Leuk voor jou. Die kamelen staan daar de hele dag in de hitte te wachten, krijgen weinig tot geen water. En maar steeds iemand op zijn of haar rug.

En zo kan ik nog heel veel meer voorbeelden noemen. Dat heb ik ook gedaan, in dit artikel: Dierenleed op vakantie

Vakantieweetje 8: Ik echt dol ben op de natuur

De natuur is een ruim begrip, maar ik hou ervan. De dieren, planten, het bos of natuurgebied. Zowel in Nederland als op vakantie, kun je mij in de natuur vinden. Nederland heeft veel mooie plekjes in de natuur, van grote tot kleine natuurgebieden.
In het buitenland is de natuur vaak weer heel anders. Wat ik zelf echt leuk vind is om dieren te zoeken in de natuur. Van insecten, reptielen, vogels tot zoogdieren bijvoorbeeld.

konikpaarden in Midwolda

De laatste vakantie in Turkije bijvoorbeeld kwamen wij een flamingo tegen, een landschildpad en heel veel hagedissen. De hagedissen bleven niet zo goed zitten voor de foto’s. Super leuk vind ik dat, om foto’s van de diertjes te maken.

Reisweetje 9: Dat ik altijd afval als ik op vakantie ben

Dat klinkt als muziek in je oren toch! Ja, ik val altijd een paar kilo af als ik op vakantie ben. Ik weet ook wel hoe dat komt, ik eet mijn 3 maaltijden en snoep niet mega veel. Maar waar het vooral door komt, ik beweeg heel veel. Zo loop ik altijd veel als ik op vakantie ben. Ik wil graag alles zien en vind het dan ook heerlijk om te dat lopend te doen. Zwemmen, op vakantie zwem ik ook altijd heel erg veel. Ja, ik alleen daarom al vaker op v:akantie moeten ;-).

Reisweetje 10: Snorkelen is leuk, verbranden iets minder …

Snorkelen, ik vond het nooit wat. Nu weet ik dat ik er zelf niets van kon. Tijdens een bootexcursie in Turkije gingen we ook snorkelen. Wat was dat gaaf, het was net of ik zelf onderdeel uitmaakte van een auqarium. Het was even wennen, maar toen ik eenmaal doorhad hoe ik goed kon ademen met de snorkel, was dat echt heel fijn. Bij iedere stop lag ik op mijn buik in het water te genieten van al het moois onder water.

Op de boot zorgde ik dat ik niet kon verbranden. Ik ben echt heel licht (rossig) en verbrand echt heel snel. Dus had een parasol, handdoek over mij heen, goed insmeren. En toch ben ik onwijs verbrand, terwijl ik zo voorzichtig was. Nou ja voorzichtig … In het water lag ik dus rustig 20 tot 30 minuten op mijn buik te dobberen en dan dus veel te weinig zonnebrand, met als gevolg dat ik aan het eind van de dag aan de achterkant volledig verbrand was. Heel pijnlijk, super ongezond en niet slim van mijzelf. Veilig zonnen

Weetje 11: Dat die ene rots net even te glad was en ik was nat ….

Dat is gek ben op de natuur, is denk ik inmiddels wel duidelijk. Tijdens een bezoek aan een waterval ben ik met mijn voeten in het koude water geweest. Schoenen en broek uit en met mijn blote benen en jurk in het water lopen. Daarna lekker afdrogen en lekker op een grote rots uitrusten. Daarna kon ik het toch niet laten … Ik wilde nog even een foto en nog een en nog een. En dacht als ik dan even op die rots spring (omlopen was blijkbaar te ver), en ja die rots was net iets te hoog of mijn schoenen iets te glad en daar stond ik dan tot mijn middel in het koude water. En nee mijn zoon hoefde niet keihard te lachen, hij had het niet gezien. Hij moest mij wel even een handje geven, was net iets te glad. Zeiknat zat ik daarna op de rots. Ik moest wel even een paar minuten bijkomen. Oké, schoenen uit, slippers aan en terug lopen maar. We moesten nog 5 kilometer terug lopen (we waren sowieso al op de terug weg). Gelukkig hoefde ik dit niet op mijn kletsnatte schoenen te doen. Het was ongeveer 22 graden en gelukkig helemaal niet koud. En voor we terug waren, waren mijn kleren al lang weer droog. En wat had ik ervan geleerd? Precies, niets … Een eindje verderop gingen we gewoon weer over de rotsen. Wat lief dat je het vraagt, nee ik had me niet echt pijn gedaan. Alleen een klein schaafwondje op mijn knie.

Vakantieweetje 12: Ik maak onwijs veel foto’s

Ik echt mega veel foto’s maak tijdens een reis. Deze foto’s deel ik dan weer met jullie. Foto’s ik kan er uren meebezig zijn. Vooral als het om dieren gaat, ik kan dan rustig ergens gaan zitten en wachten tot het dier zich weer laat zien. De hagedissen in Turkije bijvoorbeeld, die dan tussen de rotsen gaan zitten en dan heel voorzichtig kijken of je alweer weg bent.

Eigenlijk denk ik al heel vaak in foto’s en dan heb ik al een bepaald plaatje in mijn hoofd. In Praag bijvoorbeeld, daar rijden heel veel trams. Dan wacht ik tot die tram precies zo rijdt, dat ik die foto kan maken ;-). Ieder gek zijn gebrek toch, maar ik vind dat echt erg leuk.

Reisweetje 13: Ik altijd in ben voor een leuke stedentrip

Stedentrips zijn altijd een leuke manier om een stad beter te leren kennen. In Nederland ga ik meestal een dagje en in het buitenland vaak een lang weekend. Lekker shoppen, eten en cultuursnuiven. Dat is waar een stedentrip aan moet voldoen. In veel steden kun je ook genieten van de natuur, in een park of in een mooi natuurgebied. Amsterdam ben ik echt al heel vaak geweest, daar kom ik al van kleins af aan, mijn opa en oma woonden daar. Nu kom ik daar vaal voor leuke events voor mijn werk (mijn websites). In Parijs ben ik echt al heel erg vaak geweest inmiddels al 10 keer denk ik. Praag, Londen, Newcastle, Berlijn, Brussel, Antwerpen stuk voor stuk super leuke steden, met allemaal hun eigen charme. Antalya ben ik twee keer geweest en twee keer vond ik het onwijs tegenvallen.

Reisweetje 14: Mijn eerste keer in Parijs

De eerste keer dat ik daar heen ging was ik 16. Toen was ik met een vriendin en haar ouders mee op vakantie. Maar liefst drie weken verbleven we in Frankrijk. Twee weken bij het meer van Geneve aan de Franse kant op een camping en op de terug weg zijn we een weekend naar Parijs geweest. Wat een ervaring. Die winkels ik vergeet het nooit meer! De Disney winkel, daar heb ik nog een gave knuffel gekocht. Die staat nog steeds op mijn slaapkamer. De vele beauty winkels, bij eentje was zelfs een fonteintje voorin de winkel en hier kwam parfum uit, althans het water rook naar een heerlijke parfum. Al die luxe van de beauty winkels, het was alsof ik in een snoep winkeltje voor pubermeisjes stond. En dan had je nog die vele auto winkels, die waren echt mega. En daar stonden de meest luxe auto’s. Bij sommige kon jezelf van de glijbaan, een mega glijbaan. Je moest dan eerst heel veel trappen op! Helaas is dit hele massale en luxe er de laatste jaren niet meer.

Dat overweldigende gevoel van de eerste keer in Parijs, heb ik dan ook nooit weer ervaren. Toch blijf ik Parijs een prachtige stad vinden! De mooie gebouwen, de sfeer en de heerlijke verse stokbroden.

Reisweetjes Yvonne Bijkersma

Reisweetje 15: Ik ben nog nooit op wintersport geweest

Wintersport, ik heb er niets mee. Nou ja, dat kan ik natuurlijk helemaal niet zeggen, want ik heb het nog nooit gedaan. Laat ik het dan zo zeggen, het trekt mij totaal niet. Ik heb al niets met sneeuw en kou. Waarom zou ik het dan opzoeken? Daarnaast denk ik niet alleen dat ik niet kan skiën, ik weet zeker dat ik het niet kan. Ik ben wat dat aangaat sufferdje eerste klas. En omdat ik weet dat ik het niet kan, durf ik het ook niet. Die latten, ik ga meteen verkeerd. En dan die hoge berg af, ik durf dat echt niet. Mij maak je echt blij met een warme vakantie of een stedentrip. En maar goed ook, dat we allemaal iets anders leuk vinden of denken te vinden. Wil jij wel op skivakantie? Willemien heeft dan een aantal handige tips: Eerste skivakantie: Dit is wat je moet weten.

Reisweetje 16: Mijn middelste zoon, zijn eerste stapjes in Kroatië zette.

Het zat er al even aan te komen, zijn eerste stapjes! Tijdens een vakantie ik Kroatië, een dag na zijn eerste verjaardag was het dan zover. Meneer stond op en zette daar zijn eerste wankele stapjes. Ik zei steeds hij gaat voor zijn eerste verjaardag lopen. Toen was hij al eigenwijs, daarom precies een dag na zijn verjaardag denk ik.

En deze zelfde zoon, dacht mij even achterna te springen in het zwembad zonder zwemdiploma. We hadden net ontbeten en ik had onder mijn jurkje mijn bikini aan (heb ik op vakantie altijd), het was bloed heet al en ik merkte dat ik last kreeg van de warmte. Tijd voor een frisse duik dus. Ik zei tegen mijn ex (toen nog mijn man), neem jij de kids even mee en haal je dan een handdoek. Ik doe mijn jurkje uit en spring erin. Toen ik weer boven kwam, zag ik dat mijn kleine man, achter mij aan gesprongen was. Ik trok hem weer omhoog en hij lachte naar me. Hij zei toen: “ik kon niet meer zelf boven komen he”. Toen heb ik hem ook uitgelegd dat hij niet zonder zwembandjes er zomaar ik mag springen.

Reisweetje 17: Dat ik bijna op alle Waddeneilanden geweest ben

De Waddeneilanden, ik heb ze bijna allemaal gehad. Schiermonnikoog ben ik met mijn oudste twee kinderen mee geweest op schoolreis. Texel ben ik ook meerdere keren geweest. Terschelling een weekje met een toenmalig vriendje, Ameland als klein kind meerdere keren met mijn ouders en in groep 8 op schoolkamp. Dan mis ik alleen Vlieland nog in dit rijtje.

Reisweetje 18: Dat ik graag het Pieterpad wil gaan lopen

Het Pieterpad, wat is het precies en waar gaat die allemaal langs. Hoe doen mensen dit je start op locatie en eindigt op locatie b. Hoe kom je dan weer terug? Dat zijn dingen die ik allemaal wil gaan uitzoeken en dan weer met jullie wil gaan delen. Binnenkort gewoon eens beginnen met de eerste etappes in het noorden. Dat kan ik makkelijk vanuit mijn huis (Groningen) doen. De andere locaties maar eens kijken, dan misschien met een overnachting ofzo.

Reisweetje 19: Ik altijd een kaarsje aansteek in de kerk

Als ik in een kerk ben steek ik altijd een kaarsje aan, voor mijn overleden dierbaren. Helaas komen er steeds meer dierbare bij.

Deze foto koester ik, hier steken mijn zoons in Parijs een kaarsje aan voor hun toen vrij recent overleden oma.

In de kerk in Parijs, Sacre-Coeur.

Reisweetje 20: Alles zien en ontdekken

Als we een reis maken willen we zoveel mogelijk zien en doen. Alles in de wijde omgeving ontdekken. Daarom zou ik best voor een langere tijd op een locatie of in een land willen verblijven. Of als gastvrouw werken. Dan leer je de omgeving echt goed kennen en kan ik de vakantiegangers echt goed wegwijs maken.

Reisweetje 21: Ik wil graag filmpjes leren maken

Steeds vaker merk ik dat ik naast foto’s maken ook heel erg graag filmpjes maak. Filmen alleen is niet voldoende. Ik moet ze ook nog eens goed maken en dat kan ik (nog) niet. Dit staat hoog op mij lijstje om te leren. Dan kan ik de leukste filmpjes maken om met jullie te delen.

Reisweetje 22: Ben ik nu een durfal of juist helemaal niet?

Aan de ene kant durf ik echt heel erg veel en aan de andere kant ben ik echt een bangerik.

Zo loop ik rustig langs afgronden op een berg. Maar durf ik amper van een grote glijbaan, maar als ik dat dan eenmaal gedaan heb … Dan krijg je mij er niet meer vanaf.

Op een sofa achter een speedboot, vind ik ook doodeng! Halverwege ben ik er dan ook afgegaan en in de boot gestapt, dat vind ik dan wel weer heel erg tof.

Ik hoop dat jullie mij een beetje beter hebben leren kennen door deze leuk reisweetjes over mij. Wil je nog iets weten? Laat het gerust weten.

Reisweetje 23: Alle hoofdsteden van Europa, ik zou de graag allemaal bezoeken

Zoals je ziet heb ik er nog wel een aantal te gaan. In veel landen ben ik al wel geweest, maar de hoofdstad heb ik dan nog niet bezocht.